יום שישי, 2 באפריל 2010

רפלקציה לאחור - או מה למדתי כסוחר יומי

מפעם לפעם אני מקבל מייל מאנשים שרוצים לסחור ומתלבטים.
הם מגיעים לבלוג זה ומנסים להבין האם כדאי להתחיל ומה נדרש.
מצורפת תשובתי לאחד השואלים, מקווה שיעזור לכולם.
המייל שלי בראש הבלוג עדיין פעיל - מי שרוצה, מוזמן לכתוב.

סחרתי במשך חצי שנה שהגדרתי כתקופת ניסיון.
בסופה חלטתי כי אינני מתאים למקצוע המסחר היומי, ככל הנראה בגלל אופיי. התקשתי להיות בסביבה שבה אי-הוודאות כה גבוהה.
אם אתה נכנס לתחום תשאל את עצמך קודם כל האם אתה מסוגל להיות באי-ודאות גבוהה. תשאל עצמך איך אתה במשחק פוקר על כסף - אם נוח לך שם, תנסה את המסחר. לי לא נוח שם.

בכל מקרה עד שהגעתי לתובנה הזו הקדשתי את כולי לנושא. קראתי בלי סוף - ספרים ואתרים, הקדשתי כל בוקר 4-5 שעות לניתוח מניות ומדדיי השוק, כ 1000 מניות ביום ממדדי ה S&P והנאסד"ק. בערב ישבתי בשעות המסחר עוד 4-5 שעות כדי להתבונן בתנועת השוק והמניות, כשבפועל סחרתי בעד 3-4 טריידים.

לא ניתן להצליח במקצוע הזה אם אין לך מחוייבות של 100%. זה לא משחק ילדים. זה קשה, לוחץ, מסוכן (אפשר להפסיד הרבה ברגע). זה דורש המון שעות אימון, דורש יכולת להתמודד עם כשלונות באופן יומי (כי אם אתה סוחר מוצלח אתה מצליח רק ב50-60% מהמזמן, הטריק הוא ללמוד לצמצם את ההפסדים ולהגדיל את הרווחים).

בקיצור, מדובר על שילוב של אופי ומקצוענות חסרת פשרות.
את המקצוענות יש לי, אבל האופי לא התאים. לכן לקחתי את המקצוענות והיכולת למקומות אני יכול להפיק מעצמי יותר.

הצורך להיחשף בכתיבה דווקא עזר לי מאד לבחון עצמי כל הזמן. תקרא את הפוסטים, תראה הרבה מהניסיון והחוויה - גם ברפלקציה על טריידים שעשיתי וגם בכלל על "חיי הסוחר הצעיר".

בקיצור, דרך הבלוג ודרך חדרי מסחר שהייתי בהם ראיתי מעטים שמצליחים מאד (לפחות ככה הם אומרים, לא ראיתי חשבון בנק) והרבה יותר שנאבקים.

המלצתי, אם יש לך את הזמן להשקיע, ואת הרצון. אם יש לך כסף פנוי (שמשמעו - אתה לא צריך אותו למחיה היומית, למשכנתא, לילדים) שאתה מוכן לסכן (כלומר להפסיד כשכר לימוד - אני שמתי גבול של חצי שנה ועד X000$), אם אתה מסוגל להשקיע את השעות הנדרשות ומאמין שיש לך אופי שמסוגל להתמודד עם אי-ודאות גבוהה - שווה לנסות. בסופו של דבר סך הידע והכלים שתפיק מהניסוי (גם אם בסוף לא תהיה סוחר) שווה את המאמץ.
אם אתה לא עומד באחד מהקריטריונים הללו, תמתין עד שתוכל.

מומלץ לקרוא, לפני שמתחילם את "זכרונותיו של סוחר מניות מוול-סטריט". זה אומנם ספר כמעט בן 90 שנה, אבל הרבה מהחכמה וה"פילוסופיה" של המסחר נמצאת שם.

בהצלחה.

6 תגובות:

Unknown אמר/ה...

אז במה אתה עוסק כיום אם לא במסחר יומי ? אפשר לדעת

דיני ניירות ערך ואתיקה מקצועית אמר/ה...

יפה מאד, אהבתי מאד את מה שאת כותב

קורס מסחר יומי אמר/ה...

ברוקר,מסחר און ליין,מסחר יומי בבורסה,אופציות,מניות,מסחר יומי,קורס מסחר בבורסה,פורקס,מניות בורסה,מסחר במדדים,חוזים על מדדי מניות
קורס מסחר יומי,לימודים שוק ההון,לימודי מסחר בבורסה,לימודים שוק ההון,פורקס קורס מסחר
קורס מסחר יומי,קורסים למסחר בבורסה,לימודים בורסה,לימודי שוק ההון,מסחר יומי באופציות,לימודי מסחר יומי במניות,אופציות על מדדים
מסחר יומי,מסחר און ליין,בורסה,אופציות,מסחר יומי מדדים,מסחר יומי באופציות,לימודי שוק ההון,פורקס,ברוקר,חוזים עתידיים

מסחר יומי בבורסה אמר/ה...

ברוקר,מסחר און ליין,מסחר יומי בבורסה,אופציות,מניות,מסחר יומי,קורס מסחר בבורסה,פורקס,מניות בורסה,מסחר במדדים,חוזים על מדדי מניות
קורס מסחר יומי,לימודים שוק ההון,לימודי מסחר בבורסה,לימודים שוק ההון,פורקס קורס מסחר
קורס מסחר יומי,קורסים למסחר בבורסה,לימודים בורסה,לימודי שוק ההון,מסחר יומי באופציות,לימודי מסחר יומי במניות,אופציות על מדדים
מסחר יומי,מסחר און ליין,בורסה,אופציות,מסחר יומי מדדים,מסחר יומי באופציות,לימודי שוק ההון,פורקס,ברוקר,חוזים עתידיים

Ranan Burstien אמר/ה...

קצת קשה ללמוד בצורה רצינית על מסחר על ידי קריאת ספר, הייתי מעדיף הדרכה אישית על מנת ללמוד לסחור

Unknown אמר/ה...

תודה רבה על המידע, אני מסכים עם כל מילה.
אחד הדברים אשר למדתי מהשנים שבהם אני סוחר בבורסה זה שיש מוצרים שונים ויש אנשים שיותר מתאים להם לסחור במניות וכאלה שיותר מתאים להם לסחור באופציות. הרבה חברים שלי שואלים אותי איך לסחור במניות, ואני דבר ראשון אומר להם שמי שרוצה לסחור במניות צריך לדעת שהוא מתחייב למשרה מלאה ואף יותר. אני בדרך כלל ממליץ לחברים מתחילים לעשות קורס למסחר במניות ולא להתחיל ישר משם. אם בכל מקרה הם רוצים להתחיל לסחור ללא קורס אז אני ממליץ להתחיל עם דברים יותר פשוטים כמו מסחר באופציות בינאריות.
מסחר במניות ללא ידע מוקדם יכול לעלות לכם הרבה כסף ולכן אם התחום באמת מעניין אתכם אז כדאי לעשות קורס במסחר במניות ולא להיכנס בלי ידע מוקדם.